2012. október 14., vasárnap

A kályhától - netgeneráció?



Akinek a szűkebb-tágabb családjában született mostanság gyermek, bizonyára hozzám hasonlóan álldogált már kissé tanácstalanul babajáték polcok előtt. Az első, ami feltűnhet, hogy a játékok elsöprő többsége (kutatási eredmények helyett gondoltam belinkelek néhány boltot, de nagyon nem szeretnék reklámfelületet biztosítani ezeknek az eszközöknek) nem egyszerűen színes, sokféle anyagból készül, változtatni képes az anyagát, hanem többféle hangot ad, és fény effekteket produkál. Mondhatnám, egyszerre ingerli a vizuális, auditív, taktilis csatornákat. S ha a baba megunja a játékot és felnéz, nagy valószínűséggel egy mobilt a füléhez szorító édesanyát lát, s háttérben tévéképernyőt. Most eltekinthetünk attól az idillikusnak szánt képtől, amikor a gyerekszoba mesterséges hangszigetelt magányában anya igazi könyvvel a kezében mesét olvas. Nem azért, mert nem történik meg –dehogynem. Csak a nap 24 órájából legfeljebb 1-2 ilyen.  A gyerekszobák – ahol vannak – saját géppel, tévével, s évről-évre több kütyüvel felszereltek. S a legtöbb ilyen eszköz kezeléséhez, egyszerű jeleket kell értelmezni. A hang, a kép, a zaj elindítható, visszajátszható és végtelenül sokféle – de a gyerek által nagyon korán –irányítható. Mindeközben egyre fogynak azok a terek, ahol egy célirányosan kiválasztott tevékenységet szemlélhetne a gyerek. A kulturmisszió példaképeként emlegetett babaszínház éppen ezt a fogyatkozást szemlélteti. Nem néz és hallgat a gyerek, hanem befogad, mondják, de nem ezt teszi. Cselekvően alakítja a történetet, beleszól vagy kibeszél, jön és megy, rendezi és átrendezi a teret, a történetet. S a mindennapokban sem szemléli a munkáját végző felnőttet, hanem vele együtt tevékenykedik. Nem véletlen, hogy a tévénézés egyre kevésbé jellemző a gyerekkorúakra. A klasszikus nézem, amit adnak, nem érdekes, s nem is érvényes. Hisz már a baba első perctől alakít, befolyásol. Nagyon gyorsan és nagyon erőszakosan találkozik a zajjal. A csengő-bongó- vijjogó - pittyegő zajok, olyannyira hozzátartoznak az életünkhöz, hogy sok gyerek komfort érzetét már zavarja a csönd. S ebben a villódzó-dörömbölő környezetben az első, ami kialakulhat: a nem koncentrált figyelés képessége. Felszínesek, kapkodók, semmit se csinálnak igazán, mondja a felnőtt, miközben maga állítja elő a feleslegesnek tartott ingerek jórészét. A fülébe nőtt mikrofonnal élő kamaszgyereket megszóljuk, pedig ő éppen azt próbálja előállítani, amit a körötte örvénylő világ megtagad tőle – a legalább auditív csatornán egyféle ritmust. Két úton indulhatunk el, ha érteni, s ami fontosabb nevelni szeretnénk ezeket a gyerekeket. Elvethetjük a különböző generációs elméleteket és a digitális világot egyféle eszközhasználati tudásként értelmezve, leírhatjuk a digitális kompetenciát, mint fejlesztendő tudást, beácsolva a fizika vagy a matematika mellé. Így nem kell bajlódnunk tanulás elméletekkel, (kivételt képez az új fehérmárvány talapzatra emelt – konnektív tanulás) messzire űzhetjük a pszichológusokat és egyéb gyanús elemeket, s a motivációt eleve tételezve kínálhatjuk az arra érdemeseket összegereblyézett tudásunkkal. A másik út, ha megpróbáljuk szétszálazni ezt az új helyzetet, tudomásul véve, hogy tetszik, vagy sem, másféle tudásokat épít a jövő világ, amelyek között bizony magunk is csetlünk-botlunk. Az csak hab a tortán, hogy erre azért nincs olyan sok időnk. Nem utópia már, hogy a nevelésre fogott nemzedék fellázad a formális iskolai oktatás ellen, s egyszer csak kiürülnek a tudás csarnokai. Addig is azonban, nem árt, ha beszállunk a hajóba – mert a „digigyerekek” már ott ülnek a suliban. Ahol egyébként már elaggott a lecsavarozott pad, mert nem a pedagógus, hanem a kölök rendezi át hetente az iskolabútorokat – ha olyan közegben tanulhat, hol természetes a kooperáció. A hajózáshoz persze nem árt egy kis szél, meg kíváncsiság, némi vágy új tájak iránt. A mi sulink belső továbbképzése idén nyár elején erről szólt. A bevezető ppt-jét azért szúrom be ide – mert épp arról próbálta győzködni a kollégákat, hogy 1. Másként tanítható ez a generáció. 2. Nem hagyhatjuk őket védtelenül a netvilágban.

9 megjegyzés:

  1. Kedves Hajnalka, ehhez a mondathoz reagálnék: "Elvethetjük a különböző generációs elméleteket és a digitális világot egyféle eszközhasználati tudásként értelmezve" ... igen, talán az eszközhasználati tudás szerint is érdemes lenne átgondolni, hogyan lesz belőlem digitális állampolgár?! mert azt ez alapján méricsgélik.

    VálaszTörlés
  2. Jó írás ez, Hajni! Feltehetem az OFOÉ-ra? Persze hivatkozással a Te blogodra.

    VálaszTörlés
  3. Teljesen egyetértek, hasonlóan gondolom magam is. Kicsit továbbgondolva a kérdést (problémát): akkor próbáljunk meg teljesen azonosulni a "modern" gyerek gondolkodásával és ebből kiindulva igyekezzünk megközelíteni, lemondva egy emberibb, lassúbb, élhetőbb világról, vagy ezt is, azt is próbáljuk meg alkalmazni? Az igazi kihívás szerintem ez: annyi emberközeli megközelítést használni a technikai világ vívmányai segítségével, amennyi csak lehetséges. Hogy legyen idő rácsodálkozni az életre, felfedezni és ne csak egy gyors klipp egyetlen képkockája legyünk. Valami ilyesmiről szólna az OFOE következő műhelye is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Attól tartok, azt az "emberi, lassúbb, élhető világot" már új ismeretként kell bevezetni. De abban, hogy fontos az a tudás -nincs közöttünk vita.

      Törlés
  4. Hajni, abszolút egyetértek azzal, amit írtál, a legtöbb pontban. Viszont csak egy kérdés a prezentáció 3. diáján látható diagramhoz: az értelmi fogyatékos gyerekekre utaló ért. fogy. alá mi sorolódik (mármint súlyossági fokozat szerint)? És miért van külön kategóriaként, a fejlesztett és nem fejlesztett mellett? (Bocs, két kérdés lett :) ) Végülis, ők is vagy kapnak fejlesztést, vagy nem. De lehet, h egyszerű a válasz, és csak én nem jöttem rá. Köszi előre is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazad van, valóban félreérthető. A mi sulinkban még működnek szegregált SNI csoportok, ahol azok az enyhén értelmi fogyatékosnak diagnosztizált tanulók dolgoznak, akik a Szakértői bizottság szerint integráltan nem nevelhetők. Őket azért ábrázoltam külön, mert sok év integráció után is sokszor felvetődik a tantestületen belül, hogy mit keresnek különböző SNI tanulók a normál osztályokban.

      Törlés
  5. aham, értem. De nyugtass meg, h ők is kapnak azért fejlesztést :)
    A felvetődő kérdés, amit írtál, amúgy nem lep meg, a hallgatóink között is vannak jó páran, akik már a kérdés (mármint az integráció) felvetését se értik...és sztem ez baj.

    VálaszTörlés
  6. Persze..inkább a rádöbbentés szándéka motiválta az ábrát..hány tanuló maradna a "normál" osztályokban, ha minden problémást a szegregált osztályokba száműznénk...de ha a hallgatók sem értik - no az tényleg gáz..

    VálaszTörlés