2018. május 2., szerda

És most varázsolunk! (mini óravázlattal)

Bogaras kolléga mesélte minap, hogy egyszer mikor káoszba fordult egy élménypedagógiai foglalkozásuk, hangsúlyosan nem pedagógus párja leguggolt, s azt mondta, és most...varázsolunk! S a rohangászó-kiabáló gyerekcsapat egyszerre megállt, s áhítattal várta a csodát. Működött, mert a varázs egyszeri, ünnepi és ismételhetetlen.
Sokan azt gondolták, gondolják ma is, hogy a "digitális pedagógia" is egyfajta csodaszer, mit beöntünk az iskolába, s hopp, már működik is. Mások szerint épp a kuruzslás netovábbja.

Ettől persze még történhetnek csodának tűnő dolgok, de persze nem azok.

Évek óta online osztálytermet üzemeltető kollégám felhív, hogy rátalált a https://e-studygroup.com/ oldalára, s megpróbálja lassan átköltöztetni az osztályát, mert jó volna egy olyan hely, hol az értékelés és a tanulás valóban összeér. Közben épp ott fabrikálom a saját csapatom esedékes tananyagát.
Microbites foglalkozást tartunk a napköziseknek, s néhány nap múlva a kézműves részt vállaló és szuperül átadó kollégám felhív, szeretné kipróbálni az elsőseivel is. Megtették, viszik a párhuzamos osztályba is! Igen, egyikünk sem informatikus.
Indulunk egy robotpályázaton, nem nyerünk, s mégis lehetőséget kapunk rá, hogy hónapokon át dolgozzunk négy készlettel, s a derékhad lelkes harmadik-negyedik osztályosokból áll, de segíti őket a végzős felsős, s az ötödikes Scratch tankörös csapat. Ebben az Abacusan-ArTec készletekben az a zseniális, hogy építőjátéknak is elképesztően jó (ezt, mint háromgyermekes legó anyuka állítom) és a
gyerekek akkor is örömüket lelik benne, ha nem programoznak. A saját csapatommal most Vuk szereplőket építettünk, de bedobtam matek órára is - egyszerű halmazalkotásra és arányokhoz, s biztos vagyok benne, hogy kedden a közös robotikán sokféle ízeltlábú készül, a múlt heti iskolai bogarazás után. Tele a csoport címkés gyerekekkel (SNI, BTM, HH, HHH) s olyan kitartóan és elmélyülten dolgoznak, hogy csodájára járnak a szülők.

Saját csapatommal szeptemberben a semmiről indultunk, s bizony ők már egy percet sem újjonganak, ha elővesszük a tabletet, vagy bekapcsolom a végre felszerelt projektort. Használják és kész.
A környezet óra, nálunk heti 2, együtt van, mert a környezet menős.
Témamegjelölés - tavaszi gyomok - előzetes tudás felidézése - szóban. 4 gyakori gyom felismertetése, bemutatása - ezeket otthonról ástam ki. (tarackbúza, apró szulák, tyúkhúr, csigafű) Aprólékosabb vizsgálat nagyítóval és nagyító alkalmazással tabletek segítségével. Egy youtube-n fellelt kertészeti videó (5 perc) megtekintése néhány kérdéssel - azt tudjátok, hogy a OneNote osztályjegyzetfüzetébe beágyazott videó mellett nincs reklámsáv? - aztán már jöhet is a lényeg, szerszámok felvétele és indulás a terepre gyomvadászatra - ahová már csak egy tabletet viszünk, hisz a rögzítés az épp kinevezett fotós feladata. És bizony a ragacsos galaj (nálunk csigafű) érintése és a társ ruhájára ragasztása, vagy a lehető leghosszabb gyökérrel kiemelt apró szulák kiásása kenterbe veri a virtuális világot. S amikor visszaérünk a vázlatot megint a OneNote felületről írjuk le a füzetbe (alsóban szerintem kell a kézírás) - és mert már előző este megcsináltam itthon, így tudok segíteni annak, ki mozgásában akadályozott. Valahogy így.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése