2015. szeptember 29., kedd

Jajongó kórus



  • Délután két óra, s battyognak az étkező felé. Hat-hét évesek. Elsősök. Hat órájuk volt. 13.30-kor csengettek. S mert még nehezen megy a rend, s a sorakozó sokáig tart. S ebéd után, legkésőbb fél háromtól leckeírás. Lehetne 4 óra, aztán ebéd, játék és még két óra, de nincs. Mert rendnek kell lenni, Szeretünk panaszkodni. Legjobban panaszkodni. Törvénytervezetet olvasni, mi több értelmezni, rettenetes tervezet ellen tiltakozni, kiállni, aláírni, tüntetni már kevésbé. Tudtok róla? Aláírtátok már? Alkalmazkodunk, lemerülünk, kibekkelünk. Úgy kell nekünk. 
  • De van itt egy sokkal súlyosabb gond, mint a pedagógusok sanyargatása. A gyerekeké. Mondok példát. Eszement ötlet a kötelező délután négyig bezárása a gyereknek megfelelő infrastruktúra, s tartalmas programok híján. Nem is történik meg persze, hisz az iskolák év elején formanyomtatványt osztanak a szülőknek, melyben kérhetik a felmentést - kérik is. Ugyanolyan eszement, mint a diákok felduzzasztott óraszáma. Amiről azért nem árt tudni, hogy nemzetközi összehasonlításban már korántsem olyan sok..persze ott - máshol a suli nem csak négy fal, mi bezár. Az énekóra máshol bár nem mindennapi, nem is a 6.-7.óra, hogy a napközisnek is meglegyen az óraszám, de ne kétszer járjon. Hány olyan iskola van ma az országban, ahol megteszik, hogy nem egyben nyomják le az órákat, hanem széthúzva, a kölöknek 5-10 perc szünet helyett 25-30-at biztosítva, hogy ehessen ember módjára? Ezt még nem tiltja a törvény. Lehet az a menza bármilyen egészségtudatos, ha 5 perc alatt kell legyűrni a két fogást. Az órák, a szünetek rendje legtöbbször pedagógusbarát. Csak menjen le gyorsan. Összedőlne a világ, ha nem 10, hanem húsz perc lenne két óra között? Ha már bamba nyájként bégetünk a 32 kötelező bent tartózkodásra, s jajongva panaszoljuk, nem, nem ott bent készülni órára, elmélyülni szakirodalomban nem lehet - tényleg nem - akkor talán beleférne egy emberibb csengetési rend.
  • Szövegértési problémáink is vannak. Tele a virtuális tér sírással, rívással, hogy jön a tanfelügyelet (no nem, mintha én repesve várnám) és ezt meg azt így meg úgy követelik. Hát nem. Az útmutató, kedves kollégák javaslat. A tanmenet - ha a suli helyi tanterve nem írja felül, nem kötelező dokumentum. S ha helyileg kötelező, akkor sem biztos, hogy órákra s nem hetekre, vagy témakörökre tervezhető. Ahogy egyébként akár értelme is volna.
Azt mondják, akinek egyenes a gerince már elment, vagy elüldözték. Azt is, hogy ki marad, csak legitimálja a rendszert.
Szerintem meg:
Szólni, ajtót verni, kölköt menteni most is lehet. Meg tanítani, örömmel.



  • Mindennek megvan a maga rendje. Kémiát úgy kezdünk tanítani, hogy kicsit beszélünk a tárgyáról, történetéről, aztán rögzítjük a kísérletezés szabályait és nekifogunk. Esetleg előfordulhat, hogy a suliban már rég nincs szaktanterem, eszköz és anyag - de ezt fel sem merem tételezni. Némi gyanakvásra ad okot, hogy év elején normál nyolcadikos évfolyam kémia helyettesítésre beesve, mikor megkérdeztem a legutóbbi kísérlet mivoltáról az osztályt, felháborodottan közölték, hogy még soha, egyetlen órán sem volt kísérlet. Az óraszám-leadandó anyag-idő konzisztenciát most ne feszegessük. De mindezt kisujjából kirázza a kémia szakos tanár, s a minimum polihisztori készségekkel ellátott gyógypedagógus pláne. Vagy nem. S ha nem, marad a konyha-kémia - ami jó! De még jobb, ha net-kolléga segít, s két hét múlva kész kis vegytárral folytathatjuk az évet.
  • 2 megjegyzés:

    1. Ez megint nagyon jó, és milyen igazad van. Meg is osztottam mindenfele! Köszi, Hajni!

      VálaszTörlés
    2. A pedagógusbarát szünetekról azért elmondanám, hogy a zeneiskolákban, a zenetanárok, akik egy kalap alá vannak véve az általános iskolás tanárokkal (helytelenül), nem sok óraközi szünettel rendelkeznek. A 32 óra ránk is vonatkozik, az átlag 25 tanítási óra is, csakhogy nálunk egy óra nem 45, hanem 60 perces és az általános iskolás órák után kezd a legtöbb gyerek, Napi 5 óra, du 4 után kezdve meddig is tartana? Épp ezért ebédidőben is tartunk órákat az iskolákba kihelyezett tagozatokon, a gyerekek játszósidejéből elvéve......amit meg 4 után kezdünk, ott meg csak a gyereknek van szünet, a tanár folyamatosan dolgozik, az egyéni zenetanítás jellegéből eredően, egymást váltják a gyerekek általában.

      VálaszTörlés