Mindannyian tele vagyunk kétségekkel. A gyerek nem figyel, a
gyerek nem tanul, a gyerek ránk se ránt. Unalmasak vagyunk, érdektelenek. Van,
akik szerint ez lényegtelen, mert a kölöknek teljesítenie kell és nem
szórakozni, tehát elég szigorítani a szabályokat és megbüntetni vagy kitenni a
vétkezőket – de ez az írás nem nekik szól.
Kutatjuk a facebook-nemzedéket, és elrémülünk a postokon. Nahát,
milyenek ezek? ! Óvatlanok, mert kiadják magánéletük minden pillanatát.
Trágárak. Nem ismerik az elemi szövegalkotási normákat. Játszanak, és nem
tanulnak a neten. Mindenfélét csinálnak egyszerre. Na jó a multitask életforma.
Micsoda felületesség! Nagyon mások, már kicsinek mások. Borzasztóak.
Közben „ú”j tartalmakkal töltjük fel a frissen megváltott
Nemzeti Alaptantervet. Szigorítjuk a házirendeket, s ha kell, elzárjuk a
mobilt. Később padhoz rögzítési
rendeletet is hoznunk kell, mert az már rendben van, hogy az utcán tévelygő
kiskorút rendőr hurcolja az igazgató elé – jaj,
csak ki ne maradjon az intézményvezetők új munkaköri leírásából az erre
vonatkozó eljárás rend!!, de ha az a neveletlen kölyök nem akar majd 45
percen át kuporogni? Mindenképp rendezni kell ezt a problémát.
Csöppet megváltozott körülöttünk a világ. Például nem az a
munkahely a vonzó, és jól megfizetett, ahol egymagában, blokkoló órától
blokkoló óráig, két kezével takarva a munkáját éveken át ugyanazt végzi a
dolgozó. A munkaadók (nem az iparkamarába szerveződött rétege), együttműködést,
önálló munkaszervezést, sőt problémamegoldást vár el. Sőt többféle tevékenység
végzését egyidejűleg. Meg valami különös 21. századi digitális kompetenciát. És
micsoda meglepetés, ez alatt nem eszközhasználatot ért...
Hallgattam egy nagyon lelkes előadást tegnap, mi arról
szólt, nincs veszve semmi, mert már van digitális tábla, s ez végre elhozza az
oktatástechnika virágkorát az osztálytermekben...de jó.
Hanem akad itt egy kis probléma. Ha az oktatás nem veszi
észre, hogy a korosztályokra tagolt ezerféle diák nem egyforma ismeretekre
kíváncsi, mi több nem egyforma készségekkel bír s pusztán azért mert egyazon
félévben született, s arra kényszeríti, hogy ugyanazt, ugyanúgy sajátítsa el
számolhat a diákok lázadásával. Szerintem már elkezdődött. Passzív ellenállás,
de ellenállás. Most még lehet keresni az okát, miért demotivált a sereg, s
hogyan lehet újra vonzóvá tenni a jelenlegi struktúrát, de felesleges. Így
addig lehetett eredményes, amíg az ismeretek forrása az iskola volt. Már nem
az. Kétszer nem. Amit tanít – máshonnan, más eszközökkel is elérhető. Ahogy
tanít – az fényévekre áll a megélt világtól.
Hajni! Nem írhattad olyan gyorsan meg, hogy előtte lásd az én hozzászólásomat! Tökéletesen egyetértünk. Különösen a diákok lázadásában. Csak még nem fedezték fel sokan, hogy az nem ok, hanem okozat. (No meg persze valamiféle egészséges, generációs viselkedés, ahogy mindig is az volt, mióta a világ a világ.)
VálaszTörlésAz tényleg nem hátrány, ha van digitális tábla. Sőt még jobb, ha lelkes pedagógus is van, aki szabadidejében felkészül a használatára.
VálaszTörlésIdőről-időre rá kell ébrednünk, hogy a "nincs királyi út" szólás nem csak a tanulásról, hanem a tanításról is szól.
"Ahogy tanít – az fényévekre áll a megélt világtól." Észre kellene venni mindenkinek, hogy a behaviorizmust követően is történt egysmás a didaktikában.