2013. május 26., vasárnap

Belülnézet

A Digitális Pedagógus konferencia 2013 tegnapi rendezvénye előtt, néhány héttel, mikor kikerült a program felemás érzésekkel készülődtem. Egyfelől kíváncsian, hisz a délelőtti előadások mindegyike érdekfeszítőnek tűnt – ebben nem is csalódtam – de a szekciók programjával kapcsolatban kicsit értetlenkedve. Túl sok volt az ismerős cím. Sajnos idén is csak a plenáris előadásokat vették videóra, ami persze fontos azoknak, akik nem tudtak eljönni, de nem segít a magamfajta résztvevőnek, aki délután nem szakadhat öt vagy négyfelé. Itt rögtön megállok, hisz ahogy tavaly is, elérhető a konferencia kötet az előadások absztraktjaival, s folyamatosan töltik fel a szervezők – ezúton is köszönöm - a szekciókban elhangzott előadások prezentációit, ami azért sokat segít. Csak a fíling... Buda András előadását nagyon vártam, mert néhány hónappal ezelőtt a miskolci Tani-tani VI. konferenciáján a Digitális társadalmi csoportok című előadásában már szó esett a most folyó és előzetesen bemutatott kutatásról. Nyilván súlyozták az eredményeket, de ha az adatgyűjtés csak a neten keresztül történt, az bizony alaposan torzíthatja a képet. Az előadó is utalt rá, s én is egyre kevésbé látom értelmét a csoportok ilyen természetű elkülönítésének, hisz olyan gyorsan változik a helyzet, hogy nincs idő a kategóriákkal való elmélyült elemzői munkára. Prievera Tibor – Tanárblog előadásában egyfajta választ is kaphattunk arra, hogy mennyire is fontos a 21. századi pedagógiában a magas szintű technológiai tudás – kevéssé. Ami az IKT alkalmazásokat, s itt - elsősorban a web2 munkára gondoljunk – illeti az attitűd a döntő. Magam is ezt tapasztalom, azok a kollégáim igyekeznek leginkább elsajátítani ezeket az ismereteket, akikre minden más nézőpontból is alkalmazható az innovatív tanár – mindig újat kereső, a diákjaira jól rezonáló, gazdag pedagógiai módszertárral dolgozó – jelzője. Az előadásban bemutatott értékelési rendszer, azt gondolom sok pedagógus fantáziáját megmozgatta. A délutáni szekciók első körében magam is előadó lévén nem válogathattam, s nem tagadom Kis Anita bemutatóját vártam leginkább, hisz először történt meg, hogy az E- Hevesy egyre gyarapodó szerkesztő gárdájából más is bemutatkozott. Nem is akárhogy! Előadásáról itt olvashattok, s órákon belül elérhető lesz a prezentációja is. Haba Anikó Versike programja hamarosan kész lesz, s bizonyára nagy sikert arat diákok és tanítók köreiben egyaránt. Vindics Péterné a napi gyakorlathoz kapcsolódó IKT-s alkalmazásaiból hozott egy csokorra valót. A technikai eszközökből foghíjasan ellátott kollégák ismét megerősítették – nem az eszközellátottság a legfontosabb hívószó, ha 21.századi pedagógusnak készülünk. Nagy Ildikó: Játékos tevékenységek interaktív táblán az óvodában címmel tartott bemutatója közben az jutott eszembe – ha óvoda pedagógusnak állnék, én inkább a szülőket céloznám meg. s arra tenném a hangsúlyt, hogy kicsinyeiket, ha mindenképp úgy érzik; számítógép elé kell ültetniük, akkor mikor és mit. Mértékkel és értéket szólt az előadó, nos, én biztosan azt javasolnám, tanítsuk erre az óvodásokat nevelő szülőket. Irmától tudjuk, a gyógypedagógiai fejlesztésben helye van a jó oktató szoftvereknek ez nem kérdés, de jó lett volna a filmbejátszás helyett – inkább az alkalmazások kiválasztásáról, a gyerek problémához való rendelésről hallani. Az IKT Tanulókör ennek a blognak az oldaláról is elérhető, aki kíváncsi keresse a jobb oldalon. Délután Miklósi László mutatta be a TTT által indított Tényleg című weblapját – amit szerintem minden történelmet, honismeretet, s általában gondolkodást tanító pedagógusnak ismernie kell és tanítványainak ajánlani – mobilon is elérhető! Farkas Kinga a USC Soá Alapítvány által létrehozott IWitness nevű online interaktív portált , amely tanároknak és diákoknak segít olyan bemutatók létrehozásában, mely segítheti a múlt feldolgozását. Ahogy tavaly, idén is bemutatkozott néhány kiadó a konferencia keretében, igaz a feszített időkeretben nem nagyon jutott idő a felfedezésre. Amit mégis meglestem, dinamikusan növekszik az Underground kiadó oktatással(is) foglalkozó kínálata , erre leginkább a Társadalom És kategóriában lehet rákeresni.

3 megjegyzés:

  1. Köszönöm, Hajni a beszámolót! Igazán korrekt, és valóban én is azt sajnálom, hogy a többi szekcióba nem ülhettem be.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a biztató szavakat, de csak ámulva hallgattalak :) Van mit tanulnom... bőven....

    VálaszTörlés
  3. Kedves Hajni!
    Köszönöm soraidat, amelyekhez csupán annyit fűznék kiegészítésként, hogy kolléganőm folyamatos kapcsolatot tart a szülőkkel. Én magam is tanúja vagyok annak, amikor szülőket fogad foglalkozásaira, és segít nekik a gyermekek otthoni számítógép használata tekintetében. A szülők készségesek, tollal a kezükben írják le azokat a programokat, alkalmazásokat, amelyeket ebben a korban ajánlatos a gyermekek elé tenni.
    A filmbemutatómmal kapcsolatosan pedig azt jegyezném meg, hogy említettem az előadásom elején, hogy egy 30 perces filmből szeretnék 10 percet bemutatni, mivel ennyi idő adatott az előadók számára. Azt is elmondtam, hogy az utolsó 10 percet szántam a szekcióbemutatóra, amikor is a gyermekek szerepelnek a felvételen a foglalkozások közben. Viszont a film előző 20 perce arról szól,hogy miként is építem fel az óráim menetét, milyen gyermekkel foglalkozom és milyen programokat válogatok ki egy-egy gyermek számára. Úgy gondoltam, hogy kedvcsinálóként inkább egy "biofeedback"-et mutatok be, azaz egy természetes visszajelzést, visszacsatolást azoktól a kisdiákoktól, akik között tevékenykedem. Mert hiába vannak jobbnál-jobb programjaink, alkalmazásaink, ha nem látjuk a örömöt visszasugározni tanulóink szeméből. S ha valakit meggyőz a felvételeken szereplő gyermekek mosolya, az biztos kedvet fog kapni, hogy filmem teljes egészét megtekintse, amelynek elérhetőségét mindenki megtalálhatja a konferenciáról kiadott tanulmánykötetben.
    Hajnikám! Neked pedig szívből gratulálok ahhoz a bátor, kitartó, sok energiát kívánó , úttörő munkádhoz, amelyet intézményedben teszel.

    VálaszTörlés